In mei 2018 is de Vrije Universiteit Amsterdam een onderzoek gestart naar het professionaliseren van dialoog in het spel van kinderen van 2-4 jaar. Dat dialogische gesprekken een grote bijdrage leveren aan de ontwikkeling van kinderen, is bekend. Maar hoe kunnen we pedagogisch medewerkers hierin trainen, zodat zij spelende kinderen beter kunnen begeleiden? Over deze professionaliseringsvraag buigen onderzoekers zich de komende 36 maanden, onder begeleiding van Dr. M. Dobber.
Onder dialoog verstaan de onderzoekers echte gesprekken met kinderen. Pedagogisch medewerkers stellen open vragen en geven kinderen de ruimte om hun eigen ideeën te verwoorden. Deze manier van begeleiden is complex, maar heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen op het gebied van taal, denken en sociale interactie.
De onderzoekers richten zich op twee vormen van professionalisering: training en netwerken. In beide vormen gaat het om een combinatie van groepsbijeenkomsten en coaching op de werkvloer. De verwachting is dat beide vormen niet alleen de kwaliteit van spelen verbeteren, maar ook de taalontwikkeling én sociale ontwikkeling.
Het onderzoek komt voort uit een samenwerking tussen de Vrije Universiteit Amsterdam, KidsFoundation en Kinderopvang 2Samen. Het wordt mede mogelijk gemaakt door een subsidie van ZonMw.
Auteur: Helen Faasse. Bron: Vrije Universiteit Amsterdam.