leestijd: 3 minuten
De Radboud Universiteit in Nijmegen heeft de resultaten van het onderzoek Actieve Mediawijsheid bekendgemaakt. Kinderen zien dagelijks reclame op televisie en internet. Wat gebeurt er dan eigenlijk in hun hoofd? Hebben zij voldoende kennis van reclame om met een kitische houding te kijken? Op deze vragen geeft het onderzoek antwoord.
Uit het onderzoek Actieve Mediawijsheid blijkt dat kinderen veel kennis hebben van reclame. Zij weten dat reclames zijn bedoeld om producten aan te prijzen en te verkopen. De helft van de kinderen weet zelfs dat bedrijven geld moeten betalen om reclame te maken. Kritisch zijn de kinderen ook. Reclames misleiden en vertellen de waarheid niet altijd, is hun mening. De meeste kinderen vinden reclames ook irritant. Met hun mediawijsheid zit het dus wel goed.
Toch blijken kinderen hun mediawijsheid niet te activeren als zij naar reclame kijken. Ze weten dus heel veel van reclame en zijn er zelfs kritisch over, maar dit lijkt vooral vooraf of achteraf te zijn. Zien ze een reclame op televisie of internet, dan nemen ze geen kritische houding aan. Klopt dit wel en hoe kan dat dan? Dit wil de Radboud Universiteit graag verder onderzoeken in een vervolgstudie. Ze gaan daarvoor andere meetinstrumenten gebruiken.
Het onderzoek Actieve Mediawijsheid is uitgevoerd door onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen. De labels van KidsFoundation hebben gezorgd voor representatieve onderzoeksgroepen in verschillende buitenopvangorganisaties. Er vindt op dit moment een vervolgonderzoek plaats over dit onderwerp.