wetenschap

leestijd: 3 minuten

Resultaten bekend van onderzoek naar reclame en mediawijsheid

De Radboud Universiteit in Nijmegen heeft de resultaten van het onderzoek Actieve Mediawijsheid bekendgemaakt. Kinderen zien dagelijks reclame op televisie en internet. Wat gebeurt er dan eigenlijk in hun hoofd? Hebben zij voldoende kennis van reclame om met een kitische houding te kijken? Op deze vragen geeft het onderzoek antwoord.

Kennis van reclame

Uit het onderzoek Actieve Mediawijsheid blijkt dat kinderen veel kennis hebben van reclame. Zij weten dat reclames zijn bedoeld om producten aan te prijzen en te verkopen. De helft van de kinderen weet zelfs dat bedrijven geld moeten betalen om reclame te maken. Kritisch zijn de kinderen ook. Reclames misleiden en vertellen de waarheid niet altijd, is hun mening. De meeste kinderen vinden reclames ook irritant. Met hun mediawijsheid zit het dus wel goed.

Mediawijsheid activeren

Toch blijken kinderen hun mediawijsheid niet te activeren als zij naar reclame kijken. Ze weten dus heel veel van reclame en zijn er zelfs kritisch over, maar dit lijkt vooral vooraf of achteraf te zijn. Zien ze een reclame op televisie of internet, dan nemen ze geen kritische houding aan. Klopt dit wel en hoe kan dat dan? Dit wil de Radboud Universiteit graag verder onderzoeken in een vervolgstudie. Ze gaan daarvoor andere meetinstrumenten gebruiken.

Radboud Universiteit

Het onderzoek Actieve Mediawijsheid is uitgevoerd door onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen. De labels van KidsFoundation hebben gezorgd voor representatieve onderzoeksgroepen in verschillende buitenopvangorganisaties. Er vindt op dit moment een vervolgonderzoek plaats over dit onderwerp.

lees meer uit de rubriek wetenschap

Onderzoek OK Gezond!
Samenwerken aan de ontwikkeling van een gezonde leefstijl Een gezonde...
Resultaten Smakelijke Moestuin
De Vrije Universiteit Amsterdam heeft de resultaten van het breed...
GoDo platform gelanceerd
Drie bso’s van Smallsteps hebben meegedaan aan de testfase van...
Resultaten smaakonderzoek op kdv bekend
Proeven kinderen eerder radijs als ze een warme maaltijd krijgen...
Zijn kinderen tevreden op bso?
Resultaten bekend van onderzoek naar tevredenheid van kinderen van 7-9...
Onderzoek de Smakelijke Moestuinen
Draagt een moestuin op het kinderdagverblijf bij aan de gezondheid...
Motivator als monitor
Universiteit Leiden meet motivatie van pedagogisch medewerkers. Gunstig voor kinderen?
Beter spelen door dialoog
Nieuw onderzoek van de Vrije Universiteit Amsterdam naar het verbeteren...

lees ook

“Kinderen vinden dat we vaker hun mening moeten vragen”
“Veel mensen blijken huiverig om kinderen naar hun mening te...
KidsFoundation neemt locaties kinderopvang Just Kiddies over
Bleiswijk, 28 augustus 2019 Just Kiddies, met 9 kinderdagverblijven en...
Studenten Sportkunde duiken in Smallsteps-activiteiten
Voor Rick en Jason, studenten hbo Sportkunde bij InHolland in...
Koningskinderen groeit verder onder de vleugels van KidsFoundation
Koningskinderen, met 7 grote kinderopvanglocaties in de regio ’t Gooi...