opvoeding

opvoeding
  • overzicht
  • al het nieuws
  • branchenieuws
  • maatschappij
  • ontwikkeling
  • opleiding
  • opvoeding
  • persbericht
  • wetenschap

Herkennen kinderen reclame?

Reclame in online media is soms lastig als zodanig te herkennen. Vaak worden advertenties vermomd in vlogs en als games. Kunnen kinderen de commerciële doeleinden doorzien? Dat onderzochten diverse onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen in april 2018.

Aanknopingspunten voor opvoeding

Het onderzoeksteam bestudeerde, onder begeleiding van prof. Esther Rozendaal, de mediawijsheid van 24 kinderen van 8-12 jaar op basisscholen en bso-locaties. Naast vragenlijsten gebruikte het team een nieuw ontworpen meetinstrument. De resultaten worden binnenkort bekendgemaakt op de website van KidsFoundation. Naar verwachting bieden ze waardevolle aanknopingspunten voor de opvoeding in mediawijsheid.

Auteur: Helen Faasse. Bron: Radboud Universiteit.

 

lees ook

Koningskinderen groeit verder onder de vleugels van KidsFoundation
Koningskinderen, met 7 grote kinderopvanglocaties in de regio ’t Gooi...
Resultaten bekend van onderzoek naar reclame en mediawijsheid
De Radboud Universiteit in Nijmegen heeft de resultaten van het...
Samengaan Partou en KidsFoundation creëert sterkere kinderopvangorganisatie in Nederland
Nieuwe organisatie garandeert blijvende kwaliteit en continuïteit kinderopvang.
Nationale Raad van Kinderen adviseert minister over kindermishandeling
Een afvaardiging van de Nationale Raad van Kinderen in dialoog...