opvoeding

opvoeding
  • overzicht
  • branchenieuws
  • maatschappij
  • ontwikkeling
  • opleiding
  • opvoeding
  • wetenschap

Herkennen kinderen reclame?

Reclame in online media is soms lastig als zodanig te herkennen. Vaak worden advertenties vermomd in vlogs en als games. Kunnen kinderen de commerciële doeleinden doorzien? Dat onderzochten diverse onderzoekers van de Radboud Universiteit in Nijmegen in april 2018.

Aanknopingspunten voor opvoeding

Het onderzoeksteam bestudeerde, onder begeleiding van prof. Esther Rozendaal, de mediawijsheid van 24 kinderen van 8-12 jaar op basisscholen en bso-locaties. Naast vragenlijsten gebruikte het team een nieuw ontworpen meetinstrument. De resultaten worden binnenkort bekendgemaakt op de website van KidsFoundation. Naar verwachting bieden ze waardevolle aanknopingspunten voor de opvoeding in mediawijsheid.

Auteur: Helen Faasse. Bron: Radboud Universiteit.

lees ook

GoDo platform gelanceerd
Drie bso’s van Smallsteps hebben meegedaan aan de testfase van...
Onex nieuwe eigenaar van KidsFoundation
Onex wordt de nieuwe aandeelhouder en strategische partner van KidsFoundation.
Resultaten smaakonderzoek op kdv bekend
Proeven kinderen eerder radijs als ze een warme maaltijd krijgen...
Zijn kinderen tevreden op bso?
Resultaten bekend van onderzoek naar tevredenheid van kinderen van 7-9...