Vanaf september 2018 gaat Innovatiecentrum Leiden de motivatie van pedagogisch medewerkers meten. Niet de motivatie voor het werk dat zij met kinderen verrichten, maar de motivatie om zélf te professionaliseren. Met andere woorden: zijn pedagogisch medewerkers gemotiveerd om te leren? En hoe beïnvloedt dat de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie?
De motivatie voor professionalisering heeft te maken met de beroepshouding op de werkvloer. Talent, eigenwaarde en werkplezier zijn de drie pijlers. In hoeverre zetten pedagogisch medewerkers hun talent in? Zijn ze bereid om te werken aan hun eigenwaarde en hun werkplezier te verhogen? Onder begeleiding van dr. Menno A. Mennes voeren de onderzoekers metingen uit op drie locaties voor voor- en vroegschoolse educatie in Leiden.
Innovatiecentrum Leiden onderzoekt ook of er een link is tussen verhoogde motivatie en de ontwikkeling van kinderen. De onderzoekers zullen aan de hand van de voor- en nameting in de groepen kijken of er verschil is in kwaliteit op de groepen en in de interacties tussen de PM’er en de kinderen. De looptijd van het onderzoek is 36 maanden.
Het onderzoek komt voort uit een samenwerking tussen Innovatiecentrum Leiden, Gemeente Leiden, Stichting Peuterspeelzalen Leiden, Leidse Aanpak voor Talentontwikkeling en KidsFoundation. Een subsidie van ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, via het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek, maakt het onderzoek mede mogelijk.
Auteur: Helen Faasse. Bron: Universiteit Leiden.