al het nieuws

al het nieuws
  • overzicht
  • al het nieuws
  • branchenieuws
  • maatschappij
  • ontwikkeling
  • opleiding
  • opvoeding
  • persbericht
  • wetenschap

leestijd: 4 minuten

Onderzoek: de relaties in de leefwerelden van een kind

Hebben kinderen verschillende relaties met verschillende opvoeders? En hebben kinderen, die vaak opstandig gedrag vertonen, minder goede relaties met hun opvoeders? UvA-studenten Rosemarijn van Beek en Roos van Dalen onderzoeken in opdracht van KidsFoundation de kwaliteit van de relaties van kinderen met hun ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten.

Diverse leefwerelden in beeld

Vernieuwend aan dit onderzoek is dat Rosemarijn en Roos per kind naar drie opvoeders kijken. Bij eerder onderzoek deed er vaak maar één ouder of verzorger mee. Door de verschillende leefomgevingen van kinderen te bestuderen, willen de studenten meer inzicht krijgen in de wereld van het kind.

Dit zijn de diverse omgevingen van een kind, waar opvoeders verschillend op een kind reageren en het gedrag anders ervaren. Dat inzicht is belangrijk. Stel dat blijkt dat leerkrachten veel meer opstandig gedrag rapporteren dan pedagogisch medewerkers, dan is het interessant om te kijken hoe dat komt en of aanpassingen op school mogelijk zijn. 

Emotionele band

Uit onderzoek blijkt dat de kwaliteit van de emotionele band met ouders en leerkrachten invloed heeft op het gedrag, de motivatie en de prestaties van kinderen. Zowel thuis als op school. Het is echter nog niet bekend of dit ook geldt voor de band met de pedagogisch medewerkers op de buitenschoolse opvang.

Is er een verschil in de band met hun ouders, pedagogisch medewerkers en leerkrachten? En gedragen kinderen zich thuis anders dan op de buitenschoolse opvang en op school? Goed om te onderzoeken. Zijn er verschillen in de diverse omgevingen, dan kunnen aanpassingen de relatiekwaliteit verbeteren of het gedrag van kinderen positief beïnvloeden.

Data verzamelen

Ouders, leerkrachten en pedagogisch medewerkers van kinderen van groep 5 tot en met 8 op brede scholen (meerdere voorzieningen onder één dak, vaak een basisschool en kinderopvang) en IKC’s (verschillende diensten op één locatie, maar met één leiding en één pedagogische visie) vullen uitgebreide vragenlijsten in. Zo komen de studenten aan data over de relatie tussen de kinderen en hun opvoeders en het gedrag van het kind. We zijn benieuwd naar de resultaten!

Naar verwachting analyseren Rosemarijn en Roos in juni de resultaten. Ben je hier benieuwd naar? Houd dan de site in de gaten.

lees meer uit de rubriek al het nieuws

Onderzoek: Meldcode kindermishandeling
Merken pedagogisch medewerkers in de kinderopvang ook niet-fysieke signalen van...
Ook de bso weer volledig open
Nog een keer hoera! Want na de kinderdagverblijven en peuteropvang...
Onderzoek: hoe laat je peuters meer bewegen?
Rennen door de speeltuin, dansen op favoriete nummers of met...
De kinderopvang gaat weer open: hoe bereid je je kind daarop voor?
Op 11 mei gaat de kinderopvang weer open. Dat betekent...

lees ook

Corona richtlijnen
Zondag 15 maart heeft de ministers Slob en Bruins een...
Onderzoek OK Gezond!
Samenwerken aan de ontwikkeling van een gezonde leefstijl Een gezonde...
Studenten Sportkunde duiken in Smallsteps-activiteiten
Voor Rick en Jason, studenten hbo Sportkunde bij InHolland in...
Koningskinderen groeit verder onder de vleugels van KidsFoundation
Koningskinderen, met 7 grote kinderopvanglocaties in de regio ’t Gooi...